Milyen mértékben terjedt el az elektronikus számlafizetés Magyarországon?
www.median.hu 
2018. június 20. 

Kutatások


Gazdaság
Társadalom
Politika
Dosszié

KERESÉS

mit


KULCSSZAVAS KERESÉS

Dosszié 
2008. október 31.

Milyen mértékben terjedt el az elektronikus számlafizetés Magyarországon?

2008. október 28-án került sor Budapesten, a 3. E-money Symposiumra, ahol Hann Endre ügyvezető igazgató előadást tartott egy friss kutatásról.

 
A Medián október elején készítette el 1200 fős reprezentatív mintán alapuló, személyes interjús kutatását, mely idén harmadik éve vizsgálja a felnőtt lakosság viszonyát a banki és internetes szolgáltatásokhoz. Az alapvető mutatókból is ugyanaz látszik, mint később a részletes kérdésekből: 2006-2007 között egy markáns ugrás figyelhető meg, míg a mostani évre ez nem alakult trenddé, hanem nagyon gyorsan ellaposodott a fejlődés.
 
Ma Magyarországon annak ellenére, hogy a penetráció már jó ideje 100 százalék felett van, a lakosság 79 százaléka használ mobiltelefont, 63 százaléka rendelkezik bankkártyával és 41 százaléka fér hozzá a felnőtteknek az internethez.
 
A fejlődés idén annyira elhanyagolható volt, hogy a válaszok mindössze 1-2 százalékban térnek el a tavalyiaktól: a bankkártyahasználat esetén érthető, hiszen korábban az emberek 96, most 97 százaléka vesz ki készpénzt kártyájáról, ezt már nem lehetne hova növelni. POS-terminálnál való fizetésre viszont az idei eredmények alapján is csupán 66 százaléknyian használnak kártyát, ami a tavalyi 63 százalékhoz képest minimális elmozdulás. A bankkártyahasználattal kapcsolatos attitűd bizonyára azért sem változik érdemben, mert nagyon sokan "kényszerű kártyahasználók", mivel a fizetésüket számlára kapják, majd egy összegben leveszik azt.
 
A válaszadók mindössze 35 százaléka mondhatta el magáról, hogy bankkártyát is használ, illetve internetet is. Hiába az egyharmadnyi arány, ha az eszközök használata iránti attitűd viszont megdöbbentő: mindössze százból öt ember adná meg internetes foglaláskor, vásárláskor a kártyaszámát, 11 talán és 84 biztosan nem. Ha csak az internethasználók véleményét nézzük, akkor sem sokkal jobb a helyzet: 11 százalék válaszolt igennel és 19 lehettel. A válaszadókat arról is kérdezték, hogy mitől függ, hogy megadják-e bankkártya adataikat: sorrendben a legfontosabb indokok a biztonság, hogy mennyire fontos az adott tranzakció, illetve mennyi pénz van azon a kártyán, amit használna.
Magyarországon továbbra is erős az ellenállás a mobiltelefonos banki szolgáltatásokkal szemben. A válaszadók alig 3 százaléka használ ki többféle lehetőséget ezen a területen, míg 14 százalék számlafigyelésre tartja a mobilbankot, több mint 80 százalék viszont teljesen kimarad. Akik viszont használják, azok elsősorban azt tartják kívánatosnak, hogy a használat legyen kényelmes, a tranzakciók legyenek biztonságosak, illetve legyen teljesen egyszerű a kezelés.
 
Felméréséből kiderülnek még olyan érdekességek is, mint hogy az emberek 63 százaléka inkább áll sorba, minthogy fizetnie kelljen a kényelmesebb internetbankért vagy mobilos tranzakcióért. Az emberek 4 százaléka fizetett már ki számlát elektronikus úton, 30 százalék már hallott róla, viszont a maradék majd kétharmad nem is hallott róla, de nem is akar ilyeneket igénybe venni. Természetesen az iskolázottságtól, lakóhelytől és életkortól függ leginkább a válasz, de még a diplomások között is csupán 18 százalék él a modern megoldásokkal.
 
A felmérést a Medián-Omnibusz keretében 2008. október 3-a és 7-e között készítette a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet az ország felnőtt népességét reprezentáló 1200 fő személyes megkérdezésével. A minta kisebb torzulásait a KSH adatait felhasználva matematikai eljárással, úgynevezett súlyozással korrigálták, és így a minta jól tükrözi a szavazókorú lakosság településtípus, nem, életkor és iskolai végzettség szerinti összetételét. A közölt adatok hibahatára az adott kérdésre válaszolók számától függően ±1-5 százalék.
 
 
  
Kapcsolódó cikkek: