Plázák karácsonya
www.median.hu 
2017. augusztus 18. 

Kutatások


Gazdaság
Társadalom
Politika
Dosszié

Ha a népszavazáson múlna, biztosan visszalépnénk

Ha a Momentum kezdeményezése sikerrel jár, és népszavazásra kerül sor, a budapestiek többsége amellett tenné le a voksát, hogy a főváros vonja vissza olimpiai pályázatát .  

Enyhén nőtt az antiszemitizmus Magyarországon

A Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet a Tett és Védelem Alapítvány (TEV) megbízásából 2015 novemberében átfogó felmérést végzett a magyar társadalom zsidósághoz való viszonyáról.
 


Csatlós vagy csatlakozó?

Europtimizmus



KERESÉS

mit


KULCSSZAVAS KERESÉS

Dosszié 
2009. március 06.

Plázák karácsonya

A felnőtt lakosság bő egyharmada kereste fel karácsony előtt valamelyik nagy bevásárlóközpontot kifejezetten abból a célból, hogy ott ajándékot vásároljon szeretteinek – mutatta ki a plázák  szezonális szerepét vizsgáló januári kutatásunk.
 

Talán a budapesti olvasók szemében alacsonynak tűnhet a 37 százalékos arány (1. ábra), hiszen a fővárosban annyi a pláza, hogy aki szíve szerint elkerülné őket, az is időnként elvetődik valamelyikbe. A fővárosban az országos átlagot jóval meghaladó, 70 százalékos volt a plázákat karácsonyi ajándékozás alkalmából felkeresők aránya. Nem szabad azonban megfeledkezni arról, hogy a vidéki lakosságnak csupán kevesebb, mint ötöde büszkélkedhet lakóhelyén „saját” plázával, és ha van is a városnak nagy bevásárlóközpontja, általában csak egy, ezért aztán elképzelhető, hogy a pláza még egy helyi lakos számára is nehezen megközelíthető. A plázával rendelkező vidéki városok lakóinak alig több mint harmada használta ki karácsony előtt a vásárlásnak ezt a viszonylag kényelmes, helyben adott lehetőségét (2. ábra). Ettől csak kevéssé marad el azok aránya, akiknek településén nincs pláza, mégis rászánták magukat, hogy karácsony előtt felkeressenek egy olyan települést, ahol van. Ez a két utóbbi adat arra utal, hogy vidéken nem a plázával való ellátottság a fő kritériuma annak, hogy valaki ott szerezze be a karácsonyi ajándékokat, hanem inkább függ össze az életmódbeli különbségekkel.
 
Az ország legnépszerűbb plázája egyértelműen a WestEnd: a budapestiek közel harmada megfordult itt karácsony előtt, és a nagy bevásárlóközpontokban karácsonyi ajándékokat beszerző vidékieknek is közel 10 százaléka. A vidékiek másik két célpontja Budapesten, a WestEndhez hasonlóan vonattal elég jól megközelíthető Campona és Aréna Pláza volt. Persze a lakosság nagy többségére jellemző racionalitás az, hogy mindenki a települése közelében lévő plázát keresi fel, ha nagy bevásárlóközpontban szeretné elintézni a karácsonyi beszerzést.
 
A budapestiek körében a WestEnd után az Örs Vezér téri Árkád vonzotta a legtöbb vásárlót a karácsonyi vásárlási lázban, majd nagyjából holtversenyben az Aréna Pláza és a Mammut következett.
 
Azokat, akik több plázában is próbáltak karácsonyi ajándékokat venni, megkérdeztük, melyikben tudtak legjobban vásárolni. A válaszok alapján 0 és 100 pont között pontoztuk a nagyobb plázákat, ahol a mutató értéke annál nagyobb, minél többen preferálták az adott bevásárlóközpontot a többihez képest. Budapesten ebből a szempontból is a Westend vezet, bár csak kicsit előzi meg a nagyjából hasonlóan jó értékelést kapott Camponát, Mammutot és Árkádot. A látogatottság szempontjából népszerűbb budapesti üzletközpontok között az országban elsőként felépült, talán mára már átalakulásra szoruló Duna pláza áll a sor végén (3. ábra).
 
Vidéken csak olyan városokban tudunk „eredményt hirdetni”, ahol vannak rivális bevásárlóközpontok. Pécsen és Győrben egyértelmű az Árkád Üzletház előnye a nevükben is Plázának hívott másik helyi bevásárlóközponokkal szemben, Miskolcon pedig a Szinvapark megelőzte a Miskolc Plázát (4. ábra).
 
A budapesti és vidéki értékelési adatok egymással nem vethetők össze, mivel ez utóbbi esetben leggyakrabban csak a településen lévő két bevásárlóközpontot vetették össze a válaszadók, míg a budapesti plázákat értékelők válaszai több lehetőség között oszlottak meg.
 
Ha azonban mégis összevetjük a vidéki és budapesti értékelési adatokat, egy dolog azonnal szembeötlő: az Árkád üzletházlánc sikere. Ez a vállalat tud valamit a fogyasztókról, amit a többiek talán kevésbé értenek. Az üzletházláncnak mind a három, az ország különböző pontján működő egysége úgy tudott felkészülni a plázák karácsonyára, ahogy azt a fogyasztók szerették.
 
A felmérést a Medián-Omnibusz keretében 2009. január 9-e és 13-a között készítette a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet az ország felnőtt népességét reprezentáló 1200 fő személyes megkérdezésével. A minta kisebb torzulásait a KSH adatait felhasználva matematikai eljárással, úgynevezett súlyozással korrigálták, és így a minta jól tükrözi a szavazókorú lakosság településtípus, nem, életkor és iskolai végzettség szerinti összetételét. A közölt adatok hibahatára az adott kérdésre válaszolók számától függően ±2-5 százalék.




Ábrák